Forum Forum dyd@ktyczne INoI UP w Krakowie Strona Główna Forum dyd@ktyczne INoI UP w Krakowie
Platforma pracy grupowej INoI UP w Krakowie
 
 FAQFAQ   SzukajSzukaj   UżytkownicyUżytkownicy   GrupyGrupy   GalerieGalerie   RejestracjaRejestracja 
 ProfilProfil   Zaloguj się, by sprawdzić wiadomościZaloguj się, by sprawdzić wiadomości   ZalogujZaloguj 

Poliglota (praca kontrolna 4)

 
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum Forum dyd@ktyczne INoI UP w Krakowie Strona Główna -> Technologia informacyjna (2008/2013)
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
W. M. Kolasa
Administrator



Dołączył: 02 Kwi 2006
Posty: 3234
Przeczytał: 0 tematów

Skąd: Kraków
Płeć: Pan

PostWysłany: 18 Styczeń 2009, 19:25 pm    Temat postu: Poliglota (praca kontrolna 4)

POLIGLOTA

Zadanie ma na celu praktyczne zapoznanie się z metodami pracy z wielojęzycznymi dokumentami hybrydowymi oraz międzynarodową metodyką bibliograficzną.


Niezbędne programy:
- Word (wersje 97 ... 2007) – w ost. przypadku zachować tryb zgodności z (97-2003) lub inny program odsługujący format doc.
- XnView (lub inny poprawnie obsługujący grafikę bitonalną).

0. Przed pracą obejrzyj przykład – do pobrania z serwera (link na końcu postu)

1. Przygotuj pracę używając predefiniowanego szablonu worda. Szablon jest do pobrania z serwera. W szablonie tym nie należy zmieniać żadnych atrybutów tabeli ani strony. Wolno jedynie: wpisywać lub wklejać teksty, wstawiać rysunki (TIF), dodawać wiersze. Ps. Szablon ma nietypowe rozmiary (50 cm szerokości, zatem nie należy próbować go drukować, ani oglądać w podglądzie na zwyczajnych komputerach).

2. Przed pracą należy przygotować materiał graficzny. Pobierz z serwera przydzielone Ci roczniki (tif), następnie wykadruj z nich pojedyncze opisy i zapisz do folderu \skany\. Dla wygody sugeruję, aby pliki tif nazywać numerami opisów (np. 5645.tif). Pliki te powinny być 1 bitowe, w kompresji LZW. W czasie kadrowania pojedyncze opisy możesz oczyścić i wyprostować (jeśli trzeba). Jeśli opis (tif) składa się z 2 części należy je skleić.

3. Jakkolwiek nie jest to obowiązkowe proponuję do wypełniania pól tekstowych tabeli wykorzystać (kopiuj/wklej) materiał rozpoznany automatycznym 7-języcznym OCR. Materiał wprawdzie należy bacznie skontrolować z oryg. tif, gdyż zawiera on liczne błędy OCR, niemniej może być to duże ułatwienie. Mat. z OCR jest do pobrania na serwerze w dwu wersjach PDF i word (rtf).

3a. Narzędzia. Jeśli używasz worda (97-2007) kolejność pracy jest dowolna. Jeśli innego programu, to licz się z możliwością utraty grafiki podczas konwersji. W takim przypadku można plik naprawić w ostatnim etapie używając worda (ponumerowane pliki tif będziesz miał w folderze \skany\). Jeśli potrafisz, możesz niektóre partie pracy wykonywać w excellu lub accesie albo ich odpowiednikach – ale rób to na własne ryzyko (efektem ma być plik worda o parametrach takich jak szablon).

4. Proponuję następującą metodę pracy:
- wstaw skan do pierwsze wiersza, a następnie ręcznie lub (kopiuj/wklej) uzupełnij kolejne kolumny;
- po zakończeniu wstaw wiersz wyżej (czyli zrobione będą w tabeli poniżej).
- W ten sposób wiersz nagłówkowy z opisami kolumn zawsze będzie widoczny i co zminimalizuje ryzyko pomyłki i ułatwi pracę z szerokimi dokumentami.

5. Metoda.
Wypełnianie większości kolumn to proste wpisywanie tekstu z opisu bibliograficznego (tif) do odpowiedniego pola. Jednako przed wpisywaniem należy się nieco zastanowić, aby poprawie zidentyfikować i zinterpretować poszczególne elementy opisu. Sprawę nieco komplikuje fakt, że mamy do czynienia z dokumentami wielojęzycznymi, zaś zastosowana w nich metoda bibliograficzna jest archaiczna i niekonsekwentna oraz to, że zmieniała się w czasie (na przestrzeni lat 1926-2003). Jeśli chcesz możesz sobie pomagać korzystając z serwisów online (WorldCat, Library of Congress, KVK i inne) – dotyczy w szczególności opisów wydawnictw zwartych.

6. Krótkie wskazówki bibliograficzne:

Interpunkcja: informacje podane WERSALIKAMI piszemy jako zwykły tekst (nie KOWALSKI – ale Kowalski). Nawiasy, w które ujęte są imiona w haśle ignorujemy. Pomijamy też podkreślenia (jeśli są). Przywiązujemy dużą uwagę wszelkich znaków diakrytycznych (w tym egzotycznych), jeśli są ona słabo widoczne powiększany skan (tify są wykonane w 600 ppi – więc można je mocno powiększać.

I. Autor: należy podać pierwszego autora i zapisać go w szyku „Nazwisko, Imiona”. Jeśli nazwisko jest wieloczłonowe lub zawiera przedrostki, rodzajniki itp., albo nie jesteśmy w stanie ustalić co jest imieniem, a co nazwiskiem – proponuję skorzystać z któregoś z dużych serwisów bibliograficznych: OCLC, LC, KVK, BNF, NUKat itd. Jeśli mimo prób nie odszukaliśmy potwierdzenia naszych intuicji w serwisach on-line – wpisujemy w formie występującej w dokumencie. Jeśli dok. ma kilku autorów – należy przejąć pierwszego, zaś pozostałych zignorować.

II. Tytuł: podaj tytuł właściwy dokumentu (oraz – jeśli jest: podtytuł, oznaczenie tomu i tytuł tomu). Jeśli dokument był napisany w mało znanym języku jego tytuł jest zwykle w opisie dodatkowo formułowany w którym z języków kongresowych (angielski, francuski, włoski, niemiecki, hiszpański). Tłumaczony tyt. jest zwykle podany po tytule właściwym i jest ujęty w nawiasy okrągłe. Podkreślam: tytuł w języku kongresowym nie jest tytułem właściwym; tytuł ten – jeśli jest – należy wpisać do odpowiedniej kolumny tabeli (zob. pkt. XI). Dla części języków mało znanych zastosowano transliterację (np. języki używające cyrylicy oraz japoński, chiński, arabski).

III. Rok bbgr. – wpisz rok (rocznik bibliografii) – np. 1965; jeśli jest to rok łączony użyj notacji YYYY/YY – np. 1970/71. Roku bbgr. nie należy pomylić rokiem wydania dokumentu – to są dwie różne informacje. Rok bbgr. podałem każdemu indywidualnie, jest on ponadto dopisany na górnym marginesie każdego skanu.

IV. Nr bbgr. – czterocyfrowy numer opisu bibliograficznego.

V. Typ. Podaj jedną z trzech poniższych wartości:
------ A – dla artykułów z czasopism
------ R – dla fragmentów z książek (tzw. rozprawy)
------ K – książki (wydawnictwa zwarte)

Artykuł poznajemy po tym, że w cytacie występuje skrót tyt. czasop., który jest zwykle kursywą. Artykuł ma ponadto w cytacie numerację i nieciągła paginację (np. p. 74-95).

Rozprawy to obiekty podobne do artykułów, ale nie są zawarte w czasopismach, lecz książkach (pracach zbiorowych) – w opisach tych zazwyczaj występuje wyrażenie „In:” a nast. skrócony opis książki. Rozprawy mają nieciągła paginację (np. p. 117-195).

Książki różnią się od A i R, przede wszystkim tym, że w poprawnie zbudowanym opisie podany jest miejsce i rok wydania, i zazwyczaj wydawca; mają one ponadto paginację ciągła (np. 116 p.)

VI. Miejsce wydania. Dla K lub R - podaj miasto podane w dokumencie; dla A – znajdź w odpowiednim wykazie skrót czasopisma i ustal miejsce. Wykaz skr. (Liste des periodiques...) – do pobrania z serwera. Jeśli kilka miejsc wyd. – należy przejąć pierwsze.


VII. Skrót tyt. czasopism. Jeśli opisujesz A - przejmij skrót z dokumentu. Dla K i R, tego pola nie wypełniamy.

VIII. Rok wyd. Przejmij rok z dokumentu. W oryg. jest on zwykle zredukowany do zapisu dwucyfrowego i często podany w dolnym indeksie. W tabeli należy rok wydania podać w postaci czterocyfrowej – np. 1965. Jeśli kilka dat – należy przejąć pierwszą.

IX. Państwo publikacji. Jeśli ustaliłeś miejsce wydania – odszukaj w dowolnym źródle, do jakiego państwa to miasto należy (należało) i wpisz do tabeli. Państwa podawaj w języku polskim w formie za wikipedią [hasło: Państwa] - więcej inf. w legendzie szablonu.

X. Język dokumentu. Wpisz język dokumentu. Jest to język w którym zapisany jest tytuł właściwy dokumentu. Jeśli masz trudności z ustaleniem języka – skorzystaj z Google: wpisz dowolną frazę z tyt. do wyszukiwarki i przeanalizuj rezultaty. W tabeli używaj polskich nazw języków (w formie jak w popularnych encyklopediach).

XI. Tytuł w języku kongresowym, uwagi, seria: wpisz – jeśli są w opisie dokumentu. Inf. te są zwykle podawane w dok. W nawiasach okrągłych (w środku – tyt. w kongresowym lub na końcu – seria) – ale nie jest to regułą.

XII. Objętość. Podaj łączną liczbę stron zajmowanych przez dokument. Jeśli trzeba podsumuj paginację opisanych tomów.

XIII. Tematyka. Spróbuj ustalić tematykę opracowania. W każdym przypadku jest to prasa, media, dziennikarstwo. Postaraj się zatem ustalić jakiego państwa rzecz dotyczy, jakiego aspektu i interwału czasu. Następnie zredaguj hasło w szyku: Państwo – temat – czas (np. Rosja – czasopisma literackie – XIX w. lub Niemcy – prasa – XX w. lub Japonia – czasopisma naukowe – XX w. itp.). Jeśli tematy są b. szczegółowe możesz uogólnić. Jeśli nie jesteś w stanie utworzyć takiego hasła wpisz inne, poprzedzone znakiem #, np. # Murdoch, Rupert – biografia.

XIV. Jeśli masz jakieś uwagi lub problemy – wpisz je do ostatniej kolumny. Tu także wpisz w jakim serwisie znalazłeś dane, jeśli coś poprawiałeś.

XV. Jeśli jakiegoś pola nie jesteś w stanie wypełnić wpisz #

7. Inne uwagi.

Wysyłka. Po zakończeniu prac:
- nazwij plik worda ibhs_rok.doc (np. ibhs_1953.doc)
- przygotuj archiwum (spakuj razem plik worda i twój folder skany); nazwij je nazwisko_twoje_ibhs_rok.rar (np. kowalski_ibhs_1954.rar) i wyślij do wykładowcy na senfile: [link widoczny dla zalogowanych]
- jeśli wykonujesz dwa roczniki - wykonaj dwa archiwa rar
- jeśli prace wykonuje kilka osób - w nazwie pliku należy podać kilka nazwisk np. kowski_wysock_iksinski_ibhs_1977.rar

Termin wykonania:
- do końca sesji zimowej
- ewentualne terminy dyżurów i wpisów do indeksów ustalę na ostatnich zajęciach.

Materiały do pobrania: [link widoczny dla zalogowanych]

Cześć mat. jest zabezpieczona hasłem – podam je na ćwiczeniach.


Ostatnio zmieniony przez W. M. Kolasa dnia 29 Styczeń 2009, 1:27 am, w całości zmieniany 3 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Wyświetl posty z ostatnich:   
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum Forum dyd@ktyczne INoI UP w Krakowie Strona Główna -> Technologia informacyjna (2008/2013) Wszystkie czasy w strefie CET (Europa)
Strona 1 z 1

 
Skocz do:  
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach

fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Regulamin